tisdag 3 december 2013

Digitala Skollyftet, sociala medier och fördjupning

Att lärande kan ske på olika sätt och under olika omständigheter är ett faktum som jag nu finner starkt understruket i och med initiativet kring det Digitala Skollyftet.
Det är en speciell känsla att kunna delta i detta enorma projekt på sina egna villkor. Jag själv bestämmer förutsättningarna för mitt eget lärande. Det finns inga krav på prestationer förutom det som jag sätter upp som mål för det personliga lärandet. En naturlig tanke som dyker upp är hur kan vi inom skolan iscensätta lärsituationer som får denna karaktär. Svårigheten kan vara att det som deltagare kan vara svårt att gå in i något som inledningsvis kan upplevas som "konturlöst".

När det gäller mitt eget deltagande i det Digitala Skollyftet handlar det mycket om att jag kan gå in i den process som pågår när det bäst passar mig. Ibland har det funnits perioder när aktiviteten från min sida har varit låg och ibland har jag mer aktivt tagit del. Tillgängligheten är ett av grundfundamenten för MOOC:s. Jag har kunnat ta del av mycket av det som andra satt upp som mål för sitt lärande och reflekterat kring. Efterhand syns hur gemenskaper skapas på olika digitala plattformar, vilka jag har valt att delta i några. Här visas styrkan i de sociala medierna när det gäller att bygga upp ett kollegialt lärande.

Mina egna mål har också ändrat karaktär efterhand som det Digitala Skollyftet pågått. Jag ser idag en tydligare linje i det som jag vill utveckla som IKT-pedagog. Det formativa förhållningssättet i undervisningen är en utgångspunkt. Samtidigt vill jag även ta del av mer fördjupande texter kring lärande i en-till-en miljö. Konkret har det inneburit att jag börjat läsa artiklar och forskning som det sedan finns möjlighet att reflektera kring tillsammans med andra med hjälp av sociala medier. Utifrån dessa utgångspunkter är min övergripande målsättning att tillsammans med andra föra en diskussion hur det kan byggas upp en god kompetensutveckling för lärare där formativt förhållningssätt, elevers mål och motivation och didaktisk design står i centrum.



Inga kommentarer: