Det är ett nytt upplägg av LIN Education som i större utsträckning har aktiverat deltagare och i vissa sammanhan även utmanat. Att inte bygga vidare på ett traditionellt koncept med föreläsningar och workshops har varit lyckosamt.
Vi som IKT-pedagoger har varit betydligt bättre förberedda inför årets resa. Förra året var vi ganska nya i våra roller och BETT innebar för vår del mer av att “bara” vara deltagande. Nu har vi kunnat förbereda och planera vad vi vill ha ut av BETT i år. Genom att alla har fått till uppgift att skiva både blogginlägg och reflektioner känner jag redan nu, även om alla inte vid skrivande stund gjort detta, att det är en enorm skillnad när vi på ett strukturerat sätt delar med oss av vad vi upplevt. Likadant är användandet av sociala medier, framför allt Twitter, ett sätt att ta del och skapa en mer övergripande bild av vad alla upplever och tänker kring. Jag ser även att vi kommer att få bättre spridning av det som vi varit med om till övriga kollegor inom förbundet.
En positiv del att komma ut och möta andra skolmänniskor och pratade med dem är att jag kan konstatera att det finns väldigt mycket som vi inom Kalmarsunds Gymnasieförbund har gjort rätt i väldigt mycket. Allt ifrån teknisk grund, enighet om satsningen inom förbundets alla nivåer, till att lärare har tagit sig an uppdraget att digitaliseringa skolan. För personlig del kan jag även se den satsning som gjorts på IKT-pedagoger som ganska unik i Sverige. Så sammantaget har vi väldigt mycket som vi kan vara stolta över i Kalmarsunds Gymnasieförbund. Detta är inte en oviktig del när vi ska ta oss an nya utmaningar för att fortsätta vårt utvecklingsarbete.
Samtidigt har vi mycket erfarenheter som vi behöver ta in från andra. Det är så mycket spännande som pågår på skolor runt om i Sverige. Exempelvis skulle jag vilja se lite närmare på hur LIN Educations “På riktigt” skulle kunna användas av våra lärare.
Vilka delar är då de som jag ser som viktigast att utveckla framöver?
Jag har fått en fastare övertygelse om att det finns en enorm potential i det kollegiala lärandet och vi nu ska fortsätta att utveckla former för kollegialt lärande där den digitala tekniken kan bidra som en språngbräda. I den digitala tekniken ligger även möjligheten att höja graden av formativt arbetssätt i undervisningen.
När jag tänker på det som jag fått med mig från olika spår finns det vissa saker som jag tar med mig härifrån. Inom ledarspåret som jag gick första dagen var en viktig sak att vi behöver utmana en massa förgivetagande som vi har när det gäller att organisera undervisning. För att bara nämna ett exempel vår syn på tid och arbete. Vi kanske inte kan ta det till det extrema “jobba när du behöver, när du vill och tillsammans med dem du vill/behöver”, men det ger åtminstone en infallsvinkel på att vi idag måste se över och anpassa organisation till en annan verklighet än den som bygger på ett tänkande från industrisamhället. Vi har genom digital teknik idag andra förutsättningar att skapa lärandesituationer.
Fortsättning följer ..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar