torsdag 30 januari 2014

Bett-mässan BETT2014

Eftersom jag var på själva Bett-mässan förra året hade jag med mig en bild av vad detta är. Det är en
helt överväldigande utställning av alla möjliga tekniska prylar som på olika sätt kopplas till undervisning. Förra året gick jag runt och var mest rädd för att missa något, tänk om det finns något fantastiskt nytt som jag inte ser. I år kunde jag ta mig an mässan på ett mer avslappnat sätt. Jag gjorde en hård prioritering av vilka montrar jag ville besöka, exempelvis talsyntes för Chromebook.

Det jag missade förra året var föreläsningar som skedde under mässan. Nu valde jag att prioritera dem i stället, och det känns som ett riktigt val.

På BETT arena hölls ett antal intressanta föreläsningar som blev ett bra komplement till allt annat jag upplevt under denna vecka.

Matthew Hancock Minister of State for Skills and Enterprise
Matthew Hancock

Det var en härlig känsla att få höra en minister prata om lärande ur elevers och lärares perspektiv där tekniken och dess möjligheter är en självklar del. Detta är vi inte speciellt vana vid i Sverige från den minister som har huvudansvaret för utbildningen.

Efter minister Hancock klev "App-generationen" upp på scenen, fyra elever i åldern 9-10 år som berättade för alla fyrahundra åhörarna om hur de jobbar med iPads och appar i sin undervisning. "Ge oss appen så lär vi oss den på 20 sekunder, sedan kommer vi att hitta funktioner ni inte visste fanns". Kanske en något tillrättalagd presentation, men ack så härligt att se dessa ungdomars självförtroende. Den reflektion som dyker upp är hur vi nu på bästa sätt ska engagera eleverna i den digitaliserade skolutvecklingen. När börjar vi ta med elever till BETT och motsvarande arrangemang? Det skulle vara riktigt intressant att låta lärare, elever och rektorer uppleva samma saker och sedan reflektera och omsätta det i praktik.

App-generationen

Nästa happening på BETT arena var Aaron Sams och Jon Bergmann som delade med sig av sina
Aaron Sams
erfarenheter kring "Flipped classroom". Föresläsningen hölls i ett rasande tempo och de båda herrarna högg av varandra på löpande band för att få förmedla sitt budskap. På 45 minuter fick vi uppleva en 90-minuters föreläsning. Allra mest intressant var att Aaron och Jon nu jobbat så länge med det flippade klassrummet att de kunde delge omfattande erfarenheter och att de kopplade detta till olika teoretiska modeller. Intressant när de säger att de har vänt upp och ner på Blooms taxonomi. De grundläggande kunskaperna kan eleverna ta till sig hemma och den värdefulla lektionstiden kan i ökad utsträckning handla om att göra fördjupande analyser. En annan modell som de presenterar är samverka mellan innehåll - nyfikenhet - relationer. Framför allt lyfter de fram det senare. Genom att jobba med det flippade klassrummet har de kunnat få helt andra relationer till eleverna, både när det gäller deras kunskapsutveckling och på ett mer personligt plan.

Slutsatsen denna dag är att det gäller att vara väl förberedd när man ska besöka en mässa som är så omfattade som BETT och inte vara rädd för att hårt prioritera det man anser som mest intressant.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jörgen.

Du skriver i inledningen att du ville prioritera talsyntes för Chromebooken.

Kom du fram till något kring den?

Jörgen Florheden sa...

Det vi tittade på specifikt Sune var Oribi som vi tycker är på gång att skapa något bra.